Jumat, 19 Oktober 2012

Surah Al Insyarah dan keutamaannya


Surah Al-Insyirah adalah Surah ke-94 di dalam Kitab Al-Quran. Surah ini diturunkan di Mekah, mengandungi 8 ayat. Dinamakan surah “Al-lnsyiraah ( Melapangkan Dada Nabi), karena pada awal surah ini, Allah Taala menegaskan salah satu nikmat- Nya yang dikurniakanNya kepada Nabi Muhammad Saw  yaitu  melapangkan dadanya (serta mengisinya dengan iman dan hidayah pertunjuk).



Surah Al insyarah secara tidak langsung mengajarkan kita tentang konsep kehidupan Yassiru wa La Tuassiru (mempermudah suatu keadaan bukan mempersulit).serta  Prinsip istiqomah yang mengajarkan kepada kita untuk tidak menunda-nunda suatu pekerjaan untuk menjadi lebih baik. Prinsip istiqomah ini tidak hanya diterapkan untuk Aurat Al Insyirah saja. Melainkan pada setiap langkah hidup kita, terutama dalam hal kebaikan.

Sedangkan kandungan dari surat Al Insyirah yaitu ada beberapa hal:
Yang pertama,
surat ini menerangkan kepada kita tentang lapang dada. Yang dimaksud dengan lapang dada di sini bukan dalam arti fisik melainkan sebuah ungkapan bagi seseorang yang berjiwa besar. Atau lebih singkatnya dikatakan lapang dada untuk menerima kebenaran-kebenaran yang diberikan Allah seperti yang telah diterangkan di ayat pertama Surat Al Insyirah.

Yang kedua,
adalah tentang hilangnya beban. Artinya, setelah kita mampu berlapang dada terhadap segala hal yang terjadi pada diri kita, maka beban yang terasa akan hilang secara bersamaan. Karena keberadaan kesulitan, halangan, dan rintangan inilah yang merupakan beban hidup yang harus kita alami. Dengan demikan, mampu menghadapi kesulitan, halangan, dan rintangan sama halnya dengan mampu menghilangkan beban. Dengan kata lain, ketiadaan beban dalam hidup berarti hilangnya kesulitan, halangan, dan rintangan hingga tercapai apa yang menjadi tujuan .Setelah kita mampu berlapang dada yang kemudian dilanjutan dengan hilangnya beban pada diri kita, maka kita akan mendapatkan sebuah citra yang baik, baik di hadapan Allah ataupun sesama manusia.

Yang ketiga,
surat yang terdiri dari delapan ayat tersebut mengajarkan kita bahwa sesuatu yang dilalui dengan lapang dada atau ikhlas akan berakibat baik pada diri kita dan citra kita di mata Allah dan sesama.

Yang keempat,
yaitu setiap kesulitan pasti ada kemudahan. Ayat kelima dan keenam dalam syurat ini menerangkan bahwa setiap kesulitan ada kemudahan, artinya seberapa sulit hal yang kita hadapi pasti dibalik itu pasti ada kemudahan ataupun kegembiraan. Lebih singkatnya semua pasti ada hikmahnya.

Yang kelima
 Allah itu Maha Adil, tidak sesekali Dia meletakkan sesuatu ujian di luar kemampuan makhluknya, seperti mana dinyatakan dalam Surah Al-Baqarah (2:286). Ayat ini didukung  dengan ayat keenam Surah Al-Insyirah di mana kesusahan akan disertai kemudahan.

Yang ke enam
Allah mengajar makhluknya bersabar dan yang paling penting percaya dengan janji Allah. Coba anda bayangkan, andai kata kita tidak yakin bahawa kemudahan pasti datang selepas kesusahan pasti kita akan cepat putus asa dan bertindak di luar batasan apabila kita diuji dengan ujian yang berat. Maka, dengan adanya janji Allah ini kita mampu membentuk diri menjadi insan yang ikhlas dengan ujian yang menimpa.

Yang ke tujuh
Ayat ketujuh surah ini mengajar kita untuk bersifat sistematik. Subhanallah, betapa Islam itu agama yang memberi panduan untuk penganutnya bukan hanya perintah untuk melakukan ibadah semata-mata. Ini menunjukkan betapa sempurnanya  Islam. Ilmu yang dapat dipelajari dari ayat ini ialah; kita perlu mengatur kerja kita dan melaksanakannya dengan cara mendahulukan yang utama . Apabila selesai, barulah kita melakukan pekerjaan berikutnya.

Yang ke delapan
Ayat terakhir menyeru agar kita memohon kepada Allah untuk mendapatkan apa yang kita inginkan. kaitan antara ayat 7 dan 8 adalah adanya hubungan erat  antara usaha yang bersungguh-sungguh dengan amalan berdoa. Ini menunjukkan bahawa tidak jalan pintas untuk kesuksesan, ia perlu dirintis dengan usaha yang mantap serta berdoa dan bertawakal kepada-Nya.

Khasiat dan keutamaan surah al insyarah


Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah 7 (tujuh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang, niscaya terlepas daripadanya kesusahan dan mudah oleh Allah s.w.t. akan rezekinya.

Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah 40 (empat puluh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang fardhu selama tujuh hari berturut-turut, niscaya di karuniai Allah s.w.t. kepadanya kekayaan.

Nabi Muhammad S.A.W bersabda : "Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku".

Barangsiapa membiasakan membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan shalat fardhu, niscaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala urusannya  dan dimudahkan rezekinya.

Siapa yang membacanya niscaya Allah melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifatkesal dan jemu, serta  rajin dalam mengerjakan ibadat.

Barangsiapa membaca Alam Nasyrah sembilan kali sesudah solat fardhu niscaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rejeki dalam segala urusan.

Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah jadi wirid pada tiap-tiap selesai sembahyang fardhu, niscaya hilang dukacita nya dan dikaruniai Allah s.w.t. rezeki yang banyak.

Barangsiapa banyak membaca Surah Al-Insyiraah niscaya mudah mendapat rejekinya dan luas fikirannya dan hilang daripadanya sifat malas.

Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah 7 (tujuh) kali pada tiap-tiap selesai  sembahyang, niscaya terlepas daripadanya kesusahan dan mudahkan  Allah s.w.t.  rejekinya.

Akhirul kalam mari kita resapi hadist dibawah ini:

Hadis Nabi S.A.W dari  Abu Hurairah ra. berkata , Rusulullah S.A.W bersabda:
“Pertolongan dari Allah diturunkan dari langit menurut keperluan dan  kesabaran turun menurut kadar ujian musibah. Jika engkau telah selesai dari urusan duniamu maka tegakkan dirimu untuk melakukan ibadah dan kepada Rahmat Tuhanmu sajalah engkau berharap.”

Sekian dulu dari saya,semoga ini bisa bermanfaat bagi kita semua.

bagi anda yang merasa mempunyai beberapa masalah dalam kehidupan anda bisa melihat

Doa Pelindung,Doa pengasihan,doa penyembuh  dan pembuka rejeki yang di berikan dengan ijazah khusus dapat anda lihat di Doa mustajab

Dengan harapan dari sekian banyak jenis doa yang saya ijazahkan secara khusus ada yang sesuai dengan masalah anda...amiin


Wasalam

Fathul ahadi

6 komentar:

klowor mengatakan...

sangat bermanfaat... terima kasih

Bagit Amsari mengatakan...

Qobiltu

Anonim mengatakan...

QobiLtu Wa Rodithu...izin save & share utk yg membutuhkan di kemudian hari Tuan Mujiz..trimakasih & Salam Hormat. ..Anto Hud.

Nandang Abdul Ajiz mengatakan...

Qobiltu
Mohon izin untuk mengamalkan nya
Jazaakallohu khoiron katsiiroo..

Nandang Abdul Ajiz mengatakan...

Qobiltu
Mohon izin untuk mengamalkan nya
Jazaakallohu khoiron katsiiroo..

Unknown mengatakan...

Maaf admin.
Jika boleh tau ini hadist sahih apa tidak dan Hadist Riwayat dari siapa?

Hubungi Penulis

Name *
Email *
Pelihal *
pesan *
Powered byEMF HTML Form
Report Abuse